Complexe, meervoudige problematiek
Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden en dus domeinoverstijgend samen te werken. Bekijk hoe je dat het beste inricht en welk stappenplan je daarbij kunt volgen.
Wat moet er gebeuren?
Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden aan ouders en kinderen. Dat vraagt dus ook om een domeinoverstijgende, regionale samenwerking. Hoe richt je die het beste in jouw regio of gemeente in? Met welke wet- en regelgeving moet je rekening houden? Hoe regel je de gegevensdeling als je in meerdere domeinen samenwerkt? En welke stappen onderneem je bij het aanpakken van meervoudige problematiek?
Wat verstaan we onder meervoudige problematiek?
Soms kampen mensen met problemen op meerdere leefgebieden en beïnvloeden die problemen elkaar. Denk aan iemand met schulden, die als gevolg daarvan ook psychisch in de problemen komt. Als er ook kinderen zijn, krijgen die door de situatie bijvoorbeeld niet de aandacht die ze nodig hebben. Zij kunnen vervolgens op school in problemen komen. In zulke situaties spreken we van ‘meervoudige problematiek’. Het kan gaan om meerdere problemen bij een persoon. Maar het kan ook gaan om meerdere problemen die spelen binnen een gezin. De kern is: het gaat om problemen die met elkaar samenhangen en ook alleen in samenhang kunnen worden opgelost. De gemeente heeft in dergelijke gevallen de opdracht om te komen tot een gecoördineerde aanpak volgens het adagium: 1 gezin-1 plan-1 regisseur.
Hoe pak je dat aan?
Om de aanpak van meervoudige problematiek te vergemakkelijken is het Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) geïntroduceerd. Deze aankomende wet beoogd knelpunten weg te nemen met betrekking tot gegevensuitwisseling en privacy bij de aanpak van meervoudige problematiek. Daarnaast biedt het een wettelijk kader voor een gecoördineerde aanpak van meervoudige problematiek en ernstig meervoudige problematiek. Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe.
Stapsgewijze, gecoördineerde aanpak
- 01
Bepaal of er sprake is van meervoudige problematiek. Om te kunnen bepalen of er sprake is van meervoudige problematiek, is het nodig om het gesprek met de inwoner op het juiste manier aan te gaan bij een melding, contact of vraag. Verken samen de hulpvraag én of er meer problemen spelen die met elkaar samenhangen.
- 02
- 03
- 04
- 05
Schaal op of af, bijvoorbeeld naar een Zorg- en Veiligheidshuis. Tijdens de gecoördineerde aanpak kan blijken dat de inwoner een ander type ondersteuning nodig heeft. Denk aan intensievere of minder intensieve ondersteuning of het aantal partijen dat bij de aanpak is betrokken. Je moet dan op- of afschalen.
Stappen 1, 2 en 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.
Tools en ondersteuning
- 01
Het Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) biedt ondersteuning bij het versterken van de aanpak. Bovengenoemde stappenplan kun je gebruiken als richtlijn.
- 02
Naast deze stappen kun je ook de was-wordt lijstgebruiken om te zien hoe je ervoor staat: een Word-document dat je zelf kunt invullen. Dan krijg je helder welke processen er nog beter kunnen binnen jouw gemeente. Hij is gebaseerd op de werkwijze die staat in het Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek (Wams). Hoe meer jouw gemeente werkt volgens de versterkte aanpak (‘wordt’), hoe beter je client wordt geholpen. Maar ook hoe groter de kans dat de gegevensdeling zorgvuldig plaatsvindt en dat jouw gemeente goed is voorbereid wanneer de wet ingaat.
- 03
- 04
Meer informatie
Schakel de hulp in van een regioadviseur of neem contact met ons op.
Ben je binnen jouw regio verantwoordelijk voor het maken van afspraken over complexe, meervoudige problematiek? En wil je naar aanleiding van dit artikel een vraag stellen? Of concrete ondersteuning om de inrichting van interne processen of afspraken met partners vorm te geven? Neem contact op met één van onze regioadviseurs. Zij adviseren, bemiddelen en informeren jou over dit onderwerp.
Lees verder
Stap 5: Schaal op of af naar Zorg- en Veiligheidshuizen
Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.
Stap 4: Houd een casusoverleg (Wams)
Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.
Stap 3: Stel een coördinator aan (Wams)
Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.
Stap 2: Stel een onderzoek in (Wams)
Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.
Stap 1: Bepaal of er sprake is van meervoudige problematiek (Wams)
Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.
Ook interessant
Op- en afschalen van zorg met AVE
Bij huishoudens met (meervoudige) problematiek, is het belangrijk om afspraken te maken over op- en afschalen van zorg, om zo escalatie in de keten te voorkomen. Je leest hier hoe je dat doet.
Onbegrepen gedrag
Om mensen die onbegrepen gedrag vertonen te helpen en de veiligheid in jouw regio of gemeente te garanderen is het inrichten van een persoonsgerichte aanpak (PGA) belangrijk. Bekijk hoe je dat aanpakt en welke tools en ondersteuning je daarbij kunnen helpen.
Complexe, meervoudige problematiek
Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden en domeinoverstijgend samen te werken.