rommel

Complexe, meervoudige problematiek

Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden en dus domeinoverstijgend samen te werken. Bekijk hoe je dat het beste inricht en welk stappenplan je daarbij kunt volgen.

Deel deze pagina:

Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden en dus domeinoverstijgend samen te werken. Bekijk hoe je dat het beste inricht en welk stappenplan je daarbij kunt volgen.

Wat moet er gebeuren?

Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden aan ouders en kinderen. Dat vraagt dus ook om een domeinoverstijgende, regionale samenwerking. Hoe richt je die het beste in jouw regio of gemeente in? Met welke wet- en regelgeving moet je rekening houden? Hoe regel je de gegevensdeling als je in meerdere domeinen samenwerkt? En welke stappen onderneem je bij het aanpakken van meervoudige problematiek?

Wat verstaan we onder meervoudige problematiek?

Soms kampen mensen met problemen op meerdere leefgebieden en beïnvloeden die problemen elkaar. Denk aan iemand met schulden, die als gevolg daarvan ook psychisch in de problemen komt. Als er ook kinderen zijn, krijgen die door de situatie bijvoorbeeld niet de aandacht die ze nodig hebben. Zij kunnen vervolgens op school in problemen komen. In zulke situaties spreken we van ‘meervoudige problematiek’. Het kan gaan om meerdere problemen bij een persoon. Maar het kan ook gaan om meerdere problemen die spelen binnen een gezin. De kern is: het gaat om problemen die met elkaar samenhangen en ook alleen in samenhang kunnen worden opgelost. De gemeente heeft in dergelijke gevallen de opdracht om te komen tot een gecoördineerde aanpak volgens het adagium: 1 gezin-1 plan-1 regisseur.

Hoe pak je dat aan?

Om de aanpak van meervoudige problematiek te vergemakkelijken is het Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) geïntroduceerd. Deze aankomende wet beoogd knelpunten weg te nemen met betrekking tot gegevensuitwisseling en privacy bij de aanpak van meervoudige problematiek. Daarnaast biedt het een wettelijk kader voor een gecoördineerde aanpak van meervoudige problematiek en ernstig meervoudige problematiek. Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe.

Stapsgewijze, gecoördineerde aanpak

  • 01

    Bepaal of er sprake is van meervoudige problematiek. Om te kunnen bepalen of er sprake is van meervoudige problematiek, is het nodig om het gesprek met de inwoner op het juiste manier aan te gaan bij een melding, contact of vraag. Verken samen de hulpvraag én of er meer problemen spelen die met elkaar samenhangen.

  • 02

    Stel een onderzoek in. Een gecoördineerde aanpak helpt niet altijd bij inwoners met meervoudige problematiek. Onderzoek daarom of een gecoördineerde aanpak nodig en helpend is. Doe dit samen met de inwoner wanneer dit mogelijk is en met relevante partijen.

  • 03

    Stel een coördinator aan. Je kunt een gecoördineerde aanpak inzetten als uit het onderzoek blijkt dat deze de inwoner kan helpen. Daartoe stel je een coördinator aan. De coördinator zorgt ervoor dat de rol en aanpak van gemeenten én partners zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd.

  • 04

    Houd een casusoverleg. Een casusoverleg is een overleg tussen de noodzakelijke partijen voor een oplossing voor de inwoner. Het doel van het overleg bepaalt de inhoud en welke partijen hierbij aanwezig zijn.

  • 05

    Schaal op of af, bijvoorbeeld naar een Zorg- en Veiligheidshuis. Tijdens de gecoördineerde aanpak kan blijken dat de inwoner een ander type ondersteuning nodig heeft. Denk aan intensievere of minder intensieve ondersteuning of het aantal partijen dat bij de aanpak is betrokken. Je moet dan op- of afschalen.

Stappen 1, 2 en 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Tools en ondersteuning

  • 01

    Het Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) biedt ondersteuning bij het versterken van de aanpak. Bovengenoemde stappenplan kun je gebruiken als richtlijn. 

  • 02

    Naast deze stappen kun je ook de was-wordt lijstgebruiken om te zien hoe je ervoor staat: een Word-document dat je zelf kunt invullen. Dan krijg je helder welke processen er nog beter kunnen binnen jouw gemeente. Hij is gebaseerd op de werkwijze die staat in het Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek (Wams). Hoe meer jouw gemeente werkt volgens de versterkte aanpak (‘wordt’), hoe beter je client wordt geholpen. Maar ook hoe groter de kans dat de gegevensdeling zorgvuldig plaatsvindt en dat jouw gemeente goed is voorbereid wanneer de wet ingaat.

  • 03

    Professionals voor Maatwerk Multiproblematiek (PMM) helpt professionals van gemeenten en landelijke uitvoeringsorganisaties maatwerk te bieden bij vastgelopen multiproblematiek. Op de website vind je diverse bruikbare instrumenten en tips.

  • 04

    Het preventieplan 'Stop het stapelen' helpt beleidsambtenaren, die opereren op het snijvlak van het sociaal domein en zorg en veiligheid, om tot een werkbare preventieve aanpak te komen die inwoners meer stabiliteit geeft.

Meer informatie

Schakel de hulp in van een regioadviseur of neem contact met ons op.

Ben je binnen jouw regio verantwoordelijk voor het maken van afspraken over complexe, meervoudige problematiek? En wil je naar aanleiding van dit artikel een vraag stellen? Of concrete ondersteuning om de inrichting van interne processen of afspraken met partners vorm te geven? Neem contact op met één van onze regioadviseurs. Zij adviseren, bemiddelen en informeren jou over dit onderwerp.

Lees verder

Stap 5: Schaal op of af naar Zorg- en Veiligheidshuizen

Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Stap 4: Houd een casusoverleg (Wams)

Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Stap 3: Stel een coördinator aan (Wams)

Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Stap 2: Stel een onderzoek in (Wams)

Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Stap 1: Bepaal of er sprake is van meervoudige problematiek (Wams)

Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Krijg ondersteuning van een regioadviseur

Wil je hulp bij het inrichten van het sociaal domein? Of beter leren samenwerken? Onze regioadviseurs staan voor je klaar. Met een berg praktijkkennis kunnen ze goed inschatten wat werkt - wat je hulpvraag ook is. 

Ook interessant

Op- en afschalen in de keten met AVE

Lees meer over de aanpak voor het op- en afschalen met AVE. Met als doel het bieden van flexibele en passende oplossing op het juiste moment, om zo escalatie in de keten te voorkomen.

Onbegrepen gedrag

Bekijk hoe je onbegrepen gedrag kunt aanpaken


Mede mogelijk gemaakt door: