Stap 1: Bepaal of er sprake is van meervoudige problematiek (Wams)

Hieronder lichten we deze stapsgewijze, gecoördineerde aanpak per stap toe. Stappen 1 tot en met 3 volgen na elkaar. Stap 4 en 5 kunnen elk op meerdere momenten in het proces ingezet worden.

Deel deze pagina:

Om te bepalen of er sprake is van meervoudige problematiek, ga je als professional het gesprek met de inwoner op het juiste manier aan. Bij een melding, contact of vraag verken je samen de hulpvraag én inventariseer je of er meer problemen spelen die met elkaar samenhangen. De versterking aanpak meervoudige problematiek (Wams) bestaat uit 5 stappen. 

Toegang op orde

Meervoudige problematiek kan op meerdere plekken worden herkend. Dat hangt af van de manier waarop de toegang tot de ondersteuning is ingericht. Gemeenten hebben hun toegang ingericht, passend bij de lokale situatie. Het is van belang dat in de werkprocessen geborgd is dat meervoudige problematiek herkend wordt.

Daarnaast is het belangrijk dat de inwoner zelf de controle houdt over de ondersteuning. Als betrokken professional ben je vooral het aanspreekpunt die de inwoner daarin op een respectvolle manier ondersteunt.

Verken de hulpvraag met de bewoner

Inwoners kunnen de gemeente om hulp vragen bij problemen of vragen op één of meerdere leefgebieden. Bijvoorbeeld met wonen, inkomen of welzijn. Daarnaast kunnen familie, vrienden of kennissen, en professionals een melding doen bij de gemeente als zij vermoeden dat iemand hulp nodig heeft. Daarvoor kunnen zij terecht bij het meldpunt niet-acute zorg. 

De meeste inwoners hebben één vraag of probleem. Maar in sommige gevallen schuilen daar meerdere problemen achter. Als professional verken je daarom de hulpvraag én of er meer problemen spelen die met elkaar samenhangen samen met de inwoner. Van belang is dat de professional samen met de inwoner aan het einde van het gesprek het volgende vastlegt:

  • Welke problemen worden opgepakt;

  • Wie en welke partijen relevant zijn om erbij te betrekken;

  • Welke vervolgstappen worden gezet;

  • Welke gegevens er wel en niet worden vastgelegd.

Voer het gesprek op de juiste manier

Om de volledige hulpvraag goed in kaart te kunnen krijgen, is het belangrijk om het gesprek op de juiste manier te voeren. Vraag bijvoorbeeld alleen door als daar aanleiding voor is. Let daarbij goed op wat de inwoner zegt, het gedrag en de houding. Veel kennis en kunde over en ervaring met signalen voor meervoudige problematiek helpen hierbij.

Melding voor een derde ('bemoeizorg')

Soms meldt de inwoner met een hulpvraag zich niet zelf, maar komt de melding van een derde. Bijvoorbeeld een familielid, kennis of professional. Het verkennen van de hulpvraag ziet er in dit geval anders uit: werk volgens de Handreiking Meld- en adviespunten niet acute zorg. Als daar wordt vastgesteld dat het om meervoudige problematiek gaat, wordt nader onderzoek (stap 2) gedaan.

De volgende stap

Is er sprake van meervoudige problematiek? Ga dan verder naar ‘Stap 2: Stel een onderzoek in (Wams)’.

Neem contact op met een regioadviseur

Schakel de hulp in van een regioadviseur of neem contact met ons op.

Hoe breng je als gemeente de Wams straks in de praktijk? Zijn de systemen, medewerkers én inwoners klaar voor de nieuwe manier van gegevens verwerken? Neem contact op met een regioadviseur.

Krijg ondersteuning van een regioadviseur

Wil je hulp bij het inrichten van het sociaal domein? Of beter leren samenwerken? Onze regioadviseurs staan voor je klaar. Met een berg praktijkkennis kunnen ze goed inschatten wat werkt - wat je hulpvraag ook is. 


Mede mogelijk gemaakt door: