Tussen school en zorg, waar jongeren steun vinden.
Wat hebben jongeren nodig om sterk en veerkrachtig op te groeien? Niet alles draait om professionele hulp, juist in het dagelijks leven liggen kansen om jongeren beter te ondersteunen. Daarom is er een Leefwereldtoets uitgevoerd binnen het thema Reikwijdte van de Hervormingsagenda Jeugd.
Tussen school en zorg, waar jongeren steun vinden.
Het doel van deze Leefwereldtoets? Ontdekken welke steun jongeren belangrijk vinden, waar zij die nu al vinden en hoe we als samenleving slimmer kunnen inspelen op hun leefwereld. Want wie jongeren écht wil helpen, moet eerst begrijpen wat hen dagelijks raakt.
Voor deze Leefwereldtoets zijn gesprekken gevoerd met jongeren in het mbo-onderwijs. In open en persoonlijke gesprekken dachten zij actief mee over wat nodig is om jongeren sterker te maken in het dagelijks leven. Hun betrokkenheid leverde een rijk en realistisch beeld op van wat voor jongeren werkt, en hoe ondersteuning zoveel mogelijk binnen hun eigen leefwereld vorm kan krijgen zonder direct terug te vallen op professionele hulp.
Wat jongeren ons duidelijk maken, is helder en urgent. Zij hebben behoefte aan mensen die hen zien, horen en serieus nemen voordat de problemen groot worden. Vertrouwenspersonen die dichtbij zijn, laagdrempelig en los van formele instanties opereren, kunnen daarin een sleutelrol vervullen. Of het nu op school is, in de wijk of online: jongeren willen ruimte om te praten over wat hen bezighoudt, zonder oordeel of drempels.
Jongeren pleiten voor een preventieve aanpak. Niet pas ingrijpen als het misgaat, maar eerder signaleren en ondersteunen, juist in het alledaagse leven. Die benadering helpt niet alleen jongeren zelf, maar voorkomt ook zwaardere vormen van hulpverlening én drukt de maatschappelijke kosten. Tegelijkertijd is nog veel te winnen in de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de hulp die er al wel is.
De signalen uit de Leefwereldtoets onderstrepen het belang van een stevig informeel netwerk, op school, in de wijk en online, waarin jongeren op tijd terecht kunnen. Wijkteams, onderwijs en jeugdhulp hebben hierin ieder een rol, mits zij samenwerken, benaderbaar zijn en echt aansluiten op de leefwereld van jongeren. Want mentale gezondheid staat niet op zichzelf. Die wordt beïnvloed door bredere maatschappelijke druk: prestatiedruk, economische zorgen, sociale verwachtingen. Willen we jongeren verder helpen, dan moeten we ook die context serieus nemen.
Wil je meer over dit onderwerp lezen? Download het rapport hier.